Cum se face migrarea la Google Analitycs 4?

Deja este cunoscut faptul ca din iulie 2023 tool-ul Universal Analitycs (UA) de la Google, cunoscut si sub denumirea de Google Analitycs 3 (GA3), nu va mai colecta date, fiind astfel recomandata trecerea la un nou tool, si anume Google Analitycs 4 (GA4). In plus, Google recomanda ca aceasta trecere sa fie facuta cat mai repede posibil, asa ca daca ai impresia ca ai timp, sa stii ca lucrurile nu stau chiar asa…

Intre cele doua versiuni de Google Analitycs exista o multime de diferente, asa ca atat procesul de migrare, cat si acomodarea cu noul GA4 va necesita destul de mult timp. Si daca inca nu te-ai convins ca este momentul sa migrezi la Google Analitycs 4, gandeste-te numai ca te vei trezi pe data de 1 iulie 2023 ca nu mai ai acces la datele si rapoartele din Google Analitycs si ca nu vei stii ce performanta au campaniile tale. Nu iti doresti asta, asa-i? Atunci nu mai sta pe ganduri si urmeaza pasii de mai jos!

 

Pasul 1. Creeaza o proprietate Google Analitycs 4

Primul pas ce trebuie urmat pentru a migra in Google Analitycs 4 este crearea si lansarea unei noi proprietati GA4. Aceasta nu va putea importa datele din GA3, astfel ca va urmari datele de trafic din momentul in care este lansata. Acesta este si unul din motivele pentru care nu trebuie amanata trecerea la noul GA.

Dupa ce a fost creata o noua proprietate, va trebui sa plasezi pe site noul cod de tracking (noua eticheta de urmarire), lucru ce poate fi efectuat cu ajutorul GTM (Google Tag Manager).

 

Pasul 2. Stabileste care sunt indicatorii cheie de performanta (KPI) importanti

Pe langa faptul ca noua proprietate GA4 nu preia datele din GA3, aceasta nu mosteneste nici indicatorii cheie de performanta, astfel ca va trebui sa stabilesti care sunt cei care te intereseaza.

 

Pasul 3. Migreaza evenimente, schema E-commerce si obiective la GA4

Anumite evenimente din GA3 se regasesc si in configurarea GA4. Totusi, exista o serie de elemente pe care va trebui sa le implementezi manual. Asadar, acest pas presupune sa verifici ce evenimente au fost implementate automat si ce elemente vor trebui adaugate manual. De asemenea, si schema de E-commerce va trebui implementata manual cu ajutorul GTM.

In ceea ce priveste migrarea obiectivelor, este indicat sa incepi cu cele bazate pe evenimente, iar mai apoi cu cele bazate pe destinatie si cu cele de implicare. In GA4, vor exista doar obiective bazate pe evenimente, acestea purtand numele de Conversii.

 

Pasul 4. Migreaza parametrii personalizati si audienta

La fel ca si in cazul GA3, si in GA4 parametrii personalizati trebuie configurati atat in cod, cat si in interfata. Pentru cea de-a doua etapa, si anume personalizarea parametrilor in interfata, este indicat sa apelezi la specilisti in implementarea Google Analitycs 4 sau sa consulti ghidul de configurare de la Google.

Si audienta trebuie configurata din timp pentru a putea avea acces la date comparabile. In GA4 vor trebui migrate doar acele segmente care au ca si tip de public Google Analitycs.

 

Pasul 5. Verifica daca implementarea GA4 a fost efectuata corect

Ultimul pas al migrarii la GA4 este testarea implementarii. In acest sens, trebuie evaluate o serie de elemente, precum comertul electronic, urmarirea evenimentelor si conversiile prin crearea de diferite situatii pentru a testa limitele instrumentelor de urmarire. In cazul in care acestea nu functioneaza asa cum trebuie, trebuie remediate respectivele probleme cat mai curand posibil.

 

Pasul 6. Arhiveaza vechile date din Google Analitycs 3

Daca de la 1 iulie 2023, Google va opri masurarea traficului in Universal Analitycs, la 1 ianuarie 2024 toate datele si raportale din UA vor fi sterse. Astfel ca, pentru a avea acces la datele istorice, este necesara arhivarea rapoartelor de care ai nevoie, in functie de natura acestora, dar si de intervalul la care acestea sunt de obicei accesate.